یکشنبه, ۱۳ خرداد, ۱۴۰۳ / 2 June, 2024
مجله ویستا

روند تکامل شیوه بازی «فوتبال»


روند تکامل شیوه بازی «فوتبال»
شیوه های بازی بین سال های ۱۹۲۰ تا ۱۹۲۵ بوجود آمدند . در آن زمان شیوه WM در بازی فوتبال اجرا می شد . خصوصا از سال ۱۹۳۲ که این شیوه بازی تمام اروپا را فرا گرفت . اما شیوه WM چیست ؟
این دو حرف الفبای لاتین نشان دهنده نحوه استقرار تیم در زمین است . شیوه بازی آنها به هنگام حمله به شکل حرف W ، و هنگام دفاع به شکل حرف M می باشد .
شیوه WM در هیچ جای جهان مورد اعتراض قرار نگرفت و سودمندی آن غیر قابل انکار بود . شیوه های دیگر در مقایسه با شیوه WM بی نتیجه بودند . در سال ۱۹۵۸ ، فوتبال برزیل با انتخاب شیوه ای انقلابی ، در کار حمله انفجاری بوجود آورد و شیوه تقریبا دفاعی WM را حذف کرد .
این شیوه که به وسیله آن برزیل توانست جام جهانی ۱۹۵۸ را با شایستگی تصاحب کند ، شیوه ۴- ۲-۴ بود . این شیوه در مقایسه با WM ، یک بازیکن اضافه تر در خط حمله قرار می داد . بنابراین اساس این شیوه بازی تغییر زیادی نکرد . متاسفانه ، فوتبالیست هائی که مهارت برزیلی ها را نداشتند توضیح آنها در مورد شیوه ۴- ۲–۴ را بد تعبیر کردند . واقعیت این است که مهاجم چهارم درشیوه ۴-۲- ۴ به عقب بر می گردد و دو هافبک میانی زمین را تقویت می کند ( ۳-۳- ۴) .
امروزه همین شیوه ۳- ۳ -۴ ، با توجه به دستورات دفاعی آن که مهاجم سوم را ملزم به تقویت سه بازیکن هافبک می کند نیز کارائی خود را از دست داده است .
با وجود این ، ابتدا فوتبال یک بازی ساده و در مواردی بی تصنع بود . رسم براین بود که بیست مهاجم و دو دروازه بان در زمین قرار گیرند .
در آن زمان ، هیچ گونه تاکتیک دفاعی تقریبا وجود نداشت نخستین کسانی که ایجاد امنیت در بازی را ابداع کردند ، اسکاتلندی ها بودند . مفهوم ابتدائی یک فوتبال تهاجمی هرچه پیش آید به نظر آنها مفهومی بود که از افکار واهی نشات می گرفت .
تحول بزرگ فوتبال ، نه از لحاظ شیوه ای مشخص ، بلکه با هدف سازماندهی بهتر ، سه تاریخ مشخص دارد ، ۱۸۱۰ ، ۱۸۶۳ ، ۱۸۷۲ . اهمییت این سه تاریخ به خاطر این است که تیم ها تصمیم گرفتند ، قبل از اینکه گل دیگری بزنند ، سعی کنند گلی دریافت نکنند .
به طور خلاصه ، تصاویر ارائه شده پیشرفت تدریجی فوتبال تهاجمی را به سمت فوتبالی فشرده نشان می دهند . با گذشت زمان ، قانون آفساید و تغییرات آن در شیوه های بازی تاثیر کردند . در سال ۱۹۲۵ ( در مقایسه با سال ۱۸۶۶ ) مدافعین آفساید را بیشتر درک کردند . در این تاریخ قانون آفساید تغییر کرده و سیستم بازی از آن برای تقویت یا عدم تقویت حملات استفاده کرد .
عامل اساسی دیگر ی که در تحول شیوه بازی تاثیر داشت ، استعداد و نفوذ بهترین بازیکنان جهان بود . بازیکنانی مانند پله ، مارادونا و حتی دیگران که با نبوغ خود از قواعد سخت و خشک شیوه بازی فراتر می رفتند و می روند .
تیم ها برای مهار این قبیل بازیکنان فرمول ها ی فردی و جدیدی را باید ابداع کنند . بدون آنها و شخصیت نیرومند شان ، فوتبال این اندازه سریع پیشرفت نمی کرد . اکنون تیم ها به راحتی شیوه بازی خود را در یک مسابقه عوض می کنند ، موردی که تا همین چند سال قبل غیر ممکن بود . سابقا متخصصان توپ گرد آن قدر در مورد تحمیل شیوه بازی خود به جنگ عقاید می پرداختند که دیگر حذف و جایگزینی آن با شیوه ای دیگر مطرح نمی شد .
اکنون فوتبال وارد مرحله ای شده است که بطور مداوم تغییر می کند . طرح های قدیمی و کلاسیک ، نیز تئوری ها فرو می پاشند .
فراموش نکنید که قدرت یک تیم نخست به وسیله توان بازیکنانش سنجیده می شود . هنگامی که شیوه بازی بر ارزش واقعی بازیکنان ترجیح داده شود ، ما غالبا شاهد فوتبالی خشک و فاقد خلاقیت خواهیم بود . کمال مطلوب آن است که روش بازی با شرایط بازی منطبق باشد . هر چند که برای تشریح بازی از تخته سیاه استفاده می شود ، اما هرگز هویت و شخصیت خود را به نفع آنچه به شما آموخته اند از دست ندهید . گرچه آموزش فوتبال برای قدرت بازی شما ضروری است ، اما نمی تواند راهنمای تمام گام های شما در زمین باشد . در یک شیوه بازی ، اراده و استقبال از خطر تیم است که نقش و تاثیر حیاتی دارد . فوتبال تحول یافته و به تحول خود ادامه می دهد ، زیرا شرایط نامطمئنی دارد . تا زمانی که فرمولی سحر آمیز برای آن پیدا نشود ، همواره تحت تاثیر دستاوردهای جدید خواهد بود . اما آیا فرمول سحر آمیزی وجود دارد ؟ امیدواریم که وجود نداشته باشد .
منبع : شبکه رشد